کارنامه آموزشي و پژوهشي |
نام |
: |
رفيق |
 |
نام خانوادگي |
: |
نصرتي |
سال تولد |
: |
1358 |
وضعيت تاهل |
: |
متاهل |
مدرک تحصيلي |
: |
دكتري پي ـاچ ـدي |
سال استخدام |
: |
1397 |
مرتبه علمي |
: |
استـاديار |
|
بخش |
: |
ادبيات نمايشي |
دانشکده |
: |
هنرهاي نمايشي |
آدرس |
: |
|
تلفن |
: |
|
تلفن همراه |
: |
|
پست الکترونيک |
: |
rafiqnosrati@gmail.com |
|
|
 |
مقالات چاپ شده در مجلات علمي (8) |
|
|
|
۱- نصرتي ر (2022) مطالعهاي در تمايز ناسيوناليسمِ ميرزادهي عشقي با گفتمان غالبِ ناسيوناليستي زمانهاش نشري? هنرهاي زيبا-هنرهاي نمايشي و موسيقي 2:58-68 |
|
|
۲- نصرتي ر (2021) تحليل گفتمان انتقادي قدرت و ايدئولوژي در نمايشنامه شب روي سنگفرش خيس نوشته اکبر رادي با تکيه بر رويکرد نورمن فرکالف تئاتر 86:93-111 |
|
|
۳- نصرتي ر (2021) خوانش نمايشهاي شادي آور زنانمه در دور? قاجار از منظر «نوشتار زنانه» تئاتر 82:73-87 |
|
|
۴- نصرتي ر (2016) تحول تاريخي نگاشت استعاري قلمروهاي مفهومي شهر و تئاتر، از پوليس تا شهر مدرن تئاتر 65:52-64 |
|
|
۵- نصرتي ر (2015) خوانش بوطيقايي تعزيه شهادت امام حسين تئاتر 58:12-34 |
|
|
۶- نصرتي ر (2013) بررسى پاياننامه هاى ارايه شده در مقطع كارشناسى ارشد رشتة هنرهاى نمايشى دانشگاه سوره تئاتر 55:155-180 |
|
|
۷- نصرتي ر (2013) بررسي نقشهاي جنسگرايانه دردو نمايشنام? خواب در فنجان خالي و شکلک اثر نغمه ثميني بر اساس نظري? کنش متقابل نمادين جامعه شناسي هنر و ادبيات 2:81-96 |
|
|
۸- نصرتي ر (2011) زمانمندي روايت در چهار نمايشنامه نغمه ثميني («افسون معبد سوخته»، «خواب در فنجان خالي»، شکلک و اسب هاي آسمان خاکستري مي بارند) نقد ادبي 16:85-104 |
|
|
|
 |
مقالات و خلاصه مقالات ارائه شده در همايش ها |
|
|
|
۱-نصرتي ر "پژوهشي در رابط? ضدقهرمان در سينماي دفاع مقدس و قدرت ملي " قدرت ملي در آيين? هنرهاي نمايشي (1393) |
|
|
۲-نصرتي ر "دنياي هنر تئاتر در ايران بر اساس نظري? دنياي هنر هاوارد بارکر " بررسي مسايل جامعهشناسي هنر ايران (1391) |
|
|
3-Nosrati R "Litterature dramatique iranienne: focous sur cinq auteurs vivants " (2017) |
|
|
|
 |
چاپ كتاب |
|
|
|
۱-نصرتي ر "کارگردانها در تمرين: جهان پنهان " چاپ اول (1400) مهرگان خرد ايران |
|
|
|
 |
پايان نامه خارج از دانشگاه |
|
|
|
۱-نصرتي ر تبيين و تطور مفهوم روشنفکر در سه دهه نمايشنامه نويسي اکبر رادي با توجه به تحولات اجتماعي ( دههي 40، 50 و 60) |
|
|
۲-نصرتي ر تحليل استعارههاي عاطفي ترس از منظر زبانشناسي شناختي در درام؛ نمونه موردي سه ترجمه از نمايشنامه مکبث ويليام شکسپير |
|
|
۳-نصرتي ر صورت بندي چگونگي نوشتن براي تاتر چند رسانه اي |
|
|
۴-نصرتي ر مطالعه مولفههاي ادبيات نمايشي مهاجرت از منظر روانکاوي لکان (امر خيالي، امر نمادين و امر واقع) در نمايشنامههاي مرغ سحر (سپيده خسروجاه)، کافه مک اَدم (محمود استاد محمد ) مهمان چند روزه (محسن يلفاني) |
|
|
۵-نصرتي ر بررسي نسبت خشونت با قانون و عدالت درآثار دراماتيک ژان پل سارتر، برتولت برشت و ژان ژنه با ارجاع به آراي والتر بنيامين |
|
|
۶-نصرتي ر نقض گفتمان ديالکتيکي در دو نمايشنامه در انتظار گودو و پايان بازي ساموئل بکت به راهنمايي فرشيد ابراهيميان |
|
|
۷-نصرتي ر مطالعه بررسي الگوهاي دراماتورژي واقعيت در نمايش هاي مستند برگزيده دهه پنجاه و دهه نود ايراني |
|
|
۸-نصرتي ر بررسي نگرههاي واقعگرايانه در آثار بهرام بيضايي از منظر نحلههاي فرماليسم و مارکسيسم |
|
|
۹-نصرتي ر بررسي اقتباس از ادبيات نمايشي در سينماي ايران با تمرکز بر آثار داريوش مهرجويي |
|
|
۱۰-نصرتي ر تحليل گفتمان ادبيات نمايشي |
|
|
۱۱-نصرتي ر بررسي ماليخوليا در آثار نمايشي عباس نعلبنديان بر اساس آراء ژوليا کريستوا |
|
|
۱۲-نصرتي ر بررسي مليگرايي در ادبيات نمايشي ايران |
|
|
۱۳-نصرتي ر بررسي زبان زنانه در ادبيات نمايشي ايران با تمرکز بر نمايشهاي شادي آور زنانه |
|
|
۱۴-نصرتي ر تحليل گفتمان قدرت در4 نمايشنامه هاي دهه 60 اکبر رادي |
|
|
۱۵-نصرتي ر مطالعه تطبيقي چگونگي دريافت معنا توسط مخاطب در دو گونه نمايش آييني و تياتر تجربي |
|
|
۱۶-نصرتي ر تحليل گفتمان ارتباط پوستر با متن نمايشنامه و تحولات دهه 60 و 70 بر اساس نشانه معناشناسي |
|
|
۱۷-نصرتي ر تأثير مکان در آثار غلامحسين ساعدي |
|
|
۱۸-نصرتي ر مطالعه تطبيقي سينماي خسرو سينايي و محمدرضا اصلاني بر مبناي عناصر سينماي انسان شناختي |
|
|
۱۹-نصرتي ر مطالعهي تماتيک رابطهي استاد و شاگرد در نمايشنامههاي منتخب (تعليم ريتا اثر ويلي راسل، اولئانا اثر ديويد ممت، درس اثر اوژن يونسکو، ديکته اثر غلامحسين ساعدي) بر اساس نظريهي «استاد نادان» ژاک رانسير |
|
|
۲۰-نصرتي ر بررسي پستمدرنيسم در ادبيات نمايشي ايران |
|
|
۲۱-نصرتي ر تحليلِ شگردهاي روايي در بداهه¬سازي¬هاي درام¬درماني براي پيشگيري از اعتياد نوجوانان محلات حاشيه شهر ساري |
|
|
۲۲-نصرتي ر گونهشناسي بازنمايي خانواده در آثار نمايشنامهنويسان منتخب دهه40و50 |
|
|
۲۳-نصرتي ر واکاوي مفهوم خواست و چگونگي نمود ا?ن در زبان نمايشي با تکيه بر منتخبي از نمايشنامه هاي بهمن فرسي در دهه ي چهل شمسي با رويکرد نشانه شناسانه |
|
|
۲۴-نصرتي ر مطالعه ي چگونگي تبديل سبک ساموئل بکت به نمايشنامه ي راديويي |
|
|